Na trhu chybějí lidé se znalostí jazyků

hr

Na trhu chybějí lidé se znalostí jazyků

Zahraniční obchod České republiky roste, ekonomika je stále otevřenější a na pracovním trhu stoupá poptávka po jazykově vybavených lidech. Angličtina je pokládána za základ, ale už zdaleka nestačí. Je velký nedostatek lidí, kteří ovládají němčinu, skandinávské jazyky a další méně obvyklé evropské jazyky, jako je holandština či maďarština.

Které jazyky jsou nejžádanější
Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz zaměstnavatelé v nabídkách stále nejčastěji poptávají angličtinu, následují němčina, francouzština a ruština. V současné době roste zejména zájem o zaměstnance s dobrou znalostí němčiny, jak potvrzuje například pražská firma Yachting.com, která operuje po celém světě, ale v německy mluvících zemích momentálně uzavírá nejvíce zakázek. Stoupá i poptávka po těch, kteří ovládají méně obvyklé evropské jazyky – například holandštinu, rumunštinu, maďarštinu či švédštinu. S expanzí asijských firem je sháňka po lidech se znalostí korejštiny, čínštiny nebo japonštiny – ti, kteří je dobře zvládnou, mají téměř jisté velmi zajímavé pracovní uplatnění.

„Zatímco znalost dvou a více jazyků je kromě manažerských pozic požadována u obchodníků, kontaktních zaměstnanců, pracovníků v cestovním ruchu, administrativě, marketingu či některých specializovaných oborech, zcela bez požadavků na jazykové znalosti jsou v nabídce převážně dělnické profese, úklid, či pozice jako skladník, prodavač nebo řidič,“ konstatuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „I když stále mnoho firem v inzerátech uvádí znalost cizího jazyka jako podmínku i u pozic, kde to není třeba, reálná poptávka po lidech s dobrou jazykovou výbavou roste. V současné době jich chybí řádově tisíce, největší zájem je ze strany center sdílených služeb.“

 Jazyková vybavenost mnohdy přebije i odbornost
V dnešním globalizovaném světě je kladen důraz na znalost ne jednoho, ale rovnou několika jazyků. Zvláště pro absolventy může být jejich zvládnutí konkurenční výhodou na trhu práce. Navíc podle ohlasu z firem znalost cizích jazyků často přebije i odbornost.

„S koupí domény Yachting.com jsme se stali opravdu globálním hráčem a navazujeme kontakty po celém světě,“ říká Tomáš Vondráček, CEO společnosti Yachting.com. „Jazyková vybavenost uchazečů o práci na některých pozicích je pro nás stěžejní, protože u nového pracovníka počítáme s tím, že oborové znalosti a firemní know-how mu po nástupu pomůžeme doplnit a zvládnout, komunikovat s partnery i zákazníky v cizím jazyce ale musí umět od první chvíle.“

Už nejsme malý uzavřený rybníček
V České republice je zastoupeno mnoho nadnárodních firem, které operují po celém světe, naše firmy vyvážejí do jiných zemí a spolupracují se zahraničními partnery, řada českých firem působí globálně. A zde všude jsou potřeba zaměstnanci, kteří se nejen domluví, ale zvládnou v cizím jazyce obchodovat, vést náročná jednání, komunikovat s nespokojeným zákazníkem, či plnohodnotně fungovat v nadnárodním týmu.

„Accenture v České republice každoročně nabízí stovky nových pracovních míst ve svých divizích Consulting, Technology, Digital a Operations“, říká Marek Gešo ze společnosti Accenture. „Zejména pro tu poslední – která má podobu centra sdílených služeb pro podnikové procesy – je předpokladem přijetí znalost angličtiny v kombinaci s minimálně jedním dalším z evropských jazyků.“

Komentáře

hr

Nahoru

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close