Jak v práci zvládnout návrat z dovolené

Chystáte se na dovolenou, ale přípravy a těšení vám už teď kazí představa všech těch povinností, které se během vaší nepřítomnosti nahromadí a které budete muset zvládnout? Už jste si někdy po svém návratu z dovolené řekli, že tohle volno snad bylo za trest? V profesích, kde není běžný zástup a vaši agendu za vás prostě nikdo neudělá, je toto celkem běžným jevem. „Obecně jsou na nás v současném pracovním prostřední kladeny velmi vysoké nároky a řada zaměstnanců tomu čelí tím, že si čerpání dovolené oddalují nebo zkracují. Z dlouhodobého hlediska to ale není právě šťastné řešení, zkusili jsme se tedy zamyslet nad tím, jak si návrat z dovolené zpět do pracovního procesu co nejvíce usnadnit, a shrnuli jsme je do těchto šesti doporučení“, uvádí Ladislav Kučera z personálně poradenské společnosti Hays.

  1. Předem připravte své okolí na to, že se chystáte na dovolenou
    Oznamte včas svým kolegům, klientům či zákazníkům, že nebudete v práci delší dobu přítomni. Efektivním způsobem, jak upozornit na vaši nadcházející dovolenou, je například zmínka ve vašem emailovém podpisu. Informaci přidejte alespoň dva týdny předem a uveďte, v jakém období budete dovolenou čerpat. Vaši spolupracovníci a zákazníci si tak budou moci v předstihu od vás vyžádat vše potřebné, a nezahltí vás tak svými požadavky po vašem návratu.
  2. Odjíždějte s čistým stolem
    Čím více toho zvládnete vyřešit před svým odjezdem, tím příjemnější pro vás bude návrat. „Neschovávejte si k vyřešení resty – obvykle to bývají ty nejméně příjemné záležitosti. Projděte si důkladně seznam vašich úkolů a pokuste se vše vyřídit. Nebudete tak čas určený k odpočinku na dovolené trávit obavami, na co všechno jste zapomněli nebo naopak nesmíte zapomenout hned jak se vrátíte.“, radí Ladislav Kučera z Hays.
  1. Předvídejte
    Zamyslete se, co vás obvykle čeká v období, kdy se budete vracet z dovolené. Máte v tomto čase naplánovány pravidelné porady nebo interní schůzky? Pokud je to možné, připravte si maximum podkladů dopředu, a následná příprava vám pak nezabere tolik času.
  1. Neplánujte si aktivity na první pracovní den po svém návratu
    Jistě se budete cítit komfortněji, když si ponecháte první pracovní den na to, abyste si prošli všechny emaily, vzkazy a zprávy. Informujte se od kolegů o tom, co nového se v době vaší nepřítomnosti stalo a na co je třeba se dále připravit. Následující den, kdy už budete „více v obraze“, pak můžete začít plánovat další pracovní schůzky, porady a další aktivity.
  1. Přesměrujte si telefon a email
    Vaši zákazníci či klienti by měli mít informaci, na koho se v době vaší nepřítomnosti mohou obrátit. I když třeba není možné, aby vaši práci někdo udělal za vás, je vždy dobré uvést kontakt na osobu, která bude schopna pomoci v první fázi požadavku nebo předat dotaz k řešení jinému odpovědnému zaměstnanci. Pracovní telefon si přesměrujte buď na některého z kolegů, nebo třeba na recepci společnosti, nezapomeňte však dotyčného o této skutečnosti informovat. Vyhnete se tak řadě nepřijatých hovorů a lépe odoláte pokušení vzít si telefon na dovolenou s sebou.

 

A konečně doporučení poslední:
Užijte si báječnou dovolenou!
Zapomeňte na dovolené na práci, užívejte si volno, odpočívejte, relaxujte. Je to ve prospěch váš i vašeho zaměstnavatele. Správně odpočatí budete spokojenější i výkonnější.