Téměř 85 % českých zaměstnanců dává přednost práci v multigeneračním týmu. V případě zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním je to dokonce celých 90 %. Tři čtvrtiny zaměstnanců přitom uvádí, že díky práci ve věkově rozmanitých týmech přichází s inovativními nápady a řešeními. Vyplývá to z nejnovějšího globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad. Nadpoloviční většina Čechů považuje za důležitější smysluplnou práci před vyděláváním více peněz. Zhruba 57 % českých zaměstnanců je spojeno se svými kolegy na sociálních sítích Facebook nebo Instagram.
Spolupráce mezi generacemi je vzájemně prospěšná
83 % respondentů se domnívá, že při práci v zaměstnání, kde je zastoupeno více generací, je patrná rozdílnost komunikačních stylů. Vzájemná komunikace mezi spolupracovníky z různých věkových skupin ale není pro české zaměstnance větším problémem. Jako obtížnou ji v rámci šetření uvedla jen necelá pětina respondentů, což je v porovnání s ostatními zeměmi, kde byl průzkum Randstad Workmonitor realizován, jeden z nejmenších podílů.
Téměř 85 % zaměstnanců dává přednost práci ve vícegeneračním týmu. V nejmladší věkové kategorii zaměstnanců (18 – 24 let) je však pro jen 64 % dotazovaných, oproti tomu ze zaměstnanců s VŠ vzděláním celých 90 % respondentů. Tři čtvrtiny účastníků průzkumu uvádí, že právě díky tomu, že pracují ve věkově rozmanitých týmech, přichází s inovativními nápady a řešeními.
Peníze, smartphone a notebook nebo smysluplná práce?
Téměř 70 % zaměstnanců se v rámci průzkumu vyjádřilo, že mají větší zájem o svou každodenní práci než o jakékoliv budoucí úspěchy. Nadpoloviční většina respondentů (55 %) v průzkumu uvedla, že je více zaměřena na smysluplnou práci a nehmotné benefity než na vydělávání více peněz nebo na to mít od zaměstnavatele smartphone nebo notebook. K tomuto názoru se o něco více přiklánějí ženy (57 %/52 %) a lidé s VŠ vzděláním (63 %). „V porovnání s ostatními zeměmi však sdílí tento názor téměř nejmenší počet zaměstnanců. Nižší počet už mělo pouze Japonsko se 40 % respondentů a globální průměr je celých 71 % dotazovaných,“ doplňuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad.
Sociální sítě v zaměstnání
Zhruba 57 % českých zaměstnanců v průzkumu uvedlo, že jsou spojeni se svými kolegy na osobních sociálních sítích, jako je Facebook nebo Instagram. Míru propojení ovlivňuje pochopitelně také věk zaměstnanců kdy nejvyšší míra (72 %) je ve věkové kategorii 25 – 34 let a s rostoucím věkem pak klesá. S rostoucí úrovní dosaženého vzdělání zaměstnanců se míra propojení naopak snižuje. Téměř třetina zaměstnanců je přes tyto osobní sociální sítě propojena přímo se svým přímým nadřízeným, přičemž ve věkové kategorii 25 – 34 let je to celých 40 % zaměstnanců.
O průzkumu Workmonitor společnosti Randstad:
Průzkum Workmonitor společnosti Randstad byl poprvé publikován v Nizozemsku v roce 2003, následovalo jeho uvedení v Německu a nyní již zahrnuje 34 zemí po celém světě. Pokrývá Evropu, Asii i Ameriku. Randstad Workmonitor vychází čtyřikrát do roka a jeho výsledky odráží lokální i globální trendy v oblasti mobility. Ty je možné díky pravidelnosti průzkumu sledovat v průběhu času. Workmonitor Mobility Index měří postoj a očekávání zaměstnanců z hlediska změny zaměstnavatele nebo práce v průběhu následujících šesti měsíců. Kromě mobility sleduje spokojenost zaměstnanců a jejich osobní motivaci. Součástí každého průzkumu je i sada tematických otázek, které zkoumají současné trendy. Výsledná data tak poskytují komplexní vhled do aktuální situace na trhu práce. Kvantitativní studie je prováděna prostřednictvím on-line dotazníku u populace ve věku 18-65 let, pracující minimálně 24 hodin týdně v placeném zaměstnání (nezahrnuje osoby samostatně výdělečně činné). Minimální velikost zkoumaného vzorku je 400 respondentů za každou zemi, pro průzkum je využíván Survey Sampling International (SSI) panel. Dotazování pro tuto druhou vlnu Randstad Workmonitor průzkumu 2018 proběhlo v období od 23. dubna do 14. května 2018.