Na obalu záleží

Počty zásilek, které přepravní firmy dovezou zákazníkům, neustále rostou. V loňském roce dosáhl obrat za prodej zboží přes internet 115 miliard korun a jeho podíl na celém českém maloobchodě byl 10,5 %. Podle Asociace pro elektronickou komerci nás v letošním roce čeká další růst prodejů a to především v sektoru zboží denní spotřeby v čele s potravinami a drogerií.

„Předvánoční období ukázalo, že největším problémem, který s sebou nárůst on-line nakupování nese, je doprava. Tedy dostat zboží v požadovaném termínu a v perfektním stavu ke koncovému zákazníkovi,“ říká Petra Člupná, vedoucí oddělení obaly přepravní společnosti Geis. „Velkým tématem letos pro e-shopy bude logistika a to především tzv. poslední míle, tedy doručení zboží k zákazníkovi,“ souhlasí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, a dodává, že na trhu je jistě prostor pro zlepšení právě v této oblasti.

„Pro tyto účely máme speciální oddělení, které se zaměřuje na obalové materiály a technologie a na jejich optimální použití,“ vysvětluje Petra Člupná s tím, že Geis pro své klienty některé obalové materiály sám a vyvíjí a vyrábí.  

Obal na zkoušku

„Má-li náš potenciální klient problém s tím, že se mu při přepravě rozbíjí zboží, může se na nás obrátit. Dodá nám vzorek zboží a ukáže stávající způsob zabalení. My mu navrhneme odpovídající způsob balení, vytvoříme vzorek obalu, který bude zahrnovat nejen kartonáž, ale také proložky a výplně. Bezpečnost obalu vzhledem k typu zboží a náročnosti přepravy je totiž to nejdůležitější a zároveň nejkomplikovanější,“ popisuje Petra Člupná a dodává: „Na některé druhy zboží užíváme standardní obal, třeba na knížky máme karton, který má flexibilní rozměr a je tak možné do něj zabalit různé množství knih. K balení vína zase slouží speciální polystyrenové obaly.“

Geis podle ní dokáže zabalit vše od kosmetiky přes motory až po technologické celky rafinérií a velkých průmyslových koncernů. „Zabalíme vše od jednoho kusu a bez omezení velikosti a tvaru. Díky tomu, že máme vlastní dřevovýrobu, jsme schopni rychle reagovat na individuální požadavky zákazníků. Přepravovali jsme třeba klapky na uzavírání potrubních systémů pro rafinerii, což je několikatunový kovový dílec ve tvaru kruhu, sekačky na trávu, motorové pily, ale i vzácné obrazy,“ uvádí několik příkladů Petra Člupná.

Zákazníci Geis nejčastěji poptávají kartony, palety, strečové folie, výplňový materiál a transportní bedny pro zámoří. „Zboží nejen důkladně zabalíme, ale samozřejmě též oštítkujeme, a pokud si to zákazník přeje, tak zajistíme také reklamní potisky,“ zdůrazňuje manažerka a připomíná, že vše realizují v nejkratších možných termínech. „Termíny se odvíjí od typu zboží a jeho množství a také od zvoleného způsobu balení. Máme termíny dodání od 24 hodiny až do několika týdnů,“ dodává Člupná a přidává příklad.

Tip: Jak zabalit sypaný čaj bez kartonového obalu a křehké krabičky s čajem

 

Vždy volíme balení tak, aby bylo maximálně ekonomické a zároveň bezpečné. Pro zabalení čajů jsme zvolili karton krabici, na ochranu zboží je použita bublinkové folie s průměrem bublinky 30 mm a prázdný prostor je vyplněn vzduchovým polštářkem.