Ve střední a východní Evropě dominují maloobchodu nákupní centra

prostory

Ve střední a východní Evropě dominují maloobchodu nákupní centra

Rychlý růst HDP v posledním ekonomickém cyklu, nízká nezaměstnanost i rostoucí mzdy přispěly k boomu módního segmentu v regionu střední a východní Evropy (CEE). Vyplývá to z nejnovější výzkumné zprávy společnosti Colliers International nazvané „ExCEEding Borders“ (Překračování hranic CEE) s podtitulem „módní odvětví ve 14 zemích regionu CEE“.

Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International pro CEE, vysvětluje: „S rostoucími disponibilními příjmy, které se přibližují průměrným hodnotám Evropské unie, se v CEE móda a doplňky stávají jednou z hlavních kategorií, za něž spotřebitelé své prostředky utrácejí. Rychlý nárůst HDP v posledním období spolu s nízkou nezaměstnaností a zvyšováním mezd přispěly k současnému boomu módního segmentu v regionu.“

Mezi klíčová zjištění výzkumné zprávy patří:

  • Maloobchodní prodeje narůstají v celém regionu: v rámci cyklu roku 2017 dosáhly nejvyšší úrovně v Rumunsku, a to 11 %.
  • Maloobchodu v CEE dominují nákupní centra; jediným trhem s převládajícím high street segmentem je Praha. Největším trhem nákupních center v regionu je Polsko se zastoupením téměř 500 různých subjektů o celkové ploše 11,8 milionu metrů čtverečních hrubé pronajímatelné plochy.

Marjan Gigov, ředitel oddělení Retail společnosti Colliers International v České republice, dodal: „Praha patří mezi 30 nejvyhledávanějších destinací světa a v roce 2017 ji navštívilo více než 7 milionů turistů. To spolu se stabilní ekonomickou situací, rostoucími disponibilními příjmy a vysokým povědomím místních obyvatel o značkách vytvořilo ideální prostředí pro mnoho luxusních i současných módních brandů, které si ve městě zřídily přímé zastoupení. Z Prahy se tak v rámci celého regionu střední a východní Evropy stala prvotřídní destinace pro nákupy v segmentu high fashion.“

  • Největší módní značky aktivní v zemích CEE-14 dosáhly úrovně obratu
    350–450 eur/metr čtvereční/měsíc.
  • CEE nadále přitahuje mezinárodní obchodní řetězce – k významným uvedením na trh došlo v Polsku (Primark), Rumunsku (Victoria’s Secret) a Lotyšsku (Van Graaf). V regionu jsou aktivní i polské značky, například Sizeer se zastoupením na sedmi trzích (Litva, Lotyško, Estonsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko).
  • Kromě své přítomnosti v nákupních centrech mají v CEE-14 módní značky významný vliv také na segment e-commerce – ve čtyřech zemích regionu (Bulharsku, Estonsku, Polsku a České republice) se móda na celkovém objemu prodejů online podílí více než 30 %.

K nejvýznamnějším zástupcům módního segmentu na trzích CEE patří například H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A a TK Maxx. Nováčky módního trhu v regionu jsou Victoria’s Secret, Primark a Van Graaf. Přehled klíčových hráčů v regionu přináší následující tabulka:

Komentáře

prostory

Nahoru

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close