Ve střední a východní Evropě dominují maloobchodu nákupní centra

Rychlý růst HDP v posledním ekonomickém cyklu, nízká nezaměstnanost i rostoucí mzdy přispěly k boomu módního segmentu v regionu střední a východní Evropy (CEE). Vyplývá to z nejnovější výzkumné zprávy společnosti Colliers International nazvané „ExCEEding Borders“ (Překračování hranic CEE) s podtitulem „módní odvětví ve 14 zemích regionu CEE“.

Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International pro CEE, vysvětluje: „S rostoucími disponibilními příjmy, které se přibližují průměrným hodnotám Evropské unie, se v CEE móda a doplňky stávají jednou z hlavních kategorií, za něž spotřebitelé své prostředky utrácejí. Rychlý nárůst HDP v posledním období spolu s nízkou nezaměstnaností a zvyšováním mezd přispěly k současnému boomu módního segmentu v regionu.“

Mezi klíčová zjištění výzkumné zprávy patří:

Marjan Gigov, ředitel oddělení Retail společnosti Colliers International v České republice, dodal: „Praha patří mezi 30 nejvyhledávanějších destinací světa a v roce 2017 ji navštívilo více než 7 milionů turistů. To spolu se stabilní ekonomickou situací, rostoucími disponibilními příjmy a vysokým povědomím místních obyvatel o značkách vytvořilo ideální prostředí pro mnoho luxusních i současných módních brandů, které si ve městě zřídily přímé zastoupení. Z Prahy se tak v rámci celého regionu střední a východní Evropy stala prvotřídní destinace pro nákupy v segmentu high fashion.“

K nejvýznamnějším zástupcům módního segmentu na trzích CEE patří například H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A a TK Maxx. Nováčky módního trhu v regionu jsou Victoria’s Secret, Primark a Van Graaf. Přehled klíčových hráčů v regionu přináší následující tabulka: