Většina kosmetických výrobků, které denně používáme, škodí zdraví i životnímu prostředí. Běžný spotřebitel nemá šanci porozumět jejich škodlivosti, protože nerozumí složitému chemickému složení. GreenScan je mobilní aplikace, která pomocí oskenování čárového kódu umožní i laikovi produkt analyzovat. Aplikace spolu s rozeznáním toxických látek nabídne nákup lepší alternativy. GreenScan je těsně před spuštěním a bude zdarma.
„Jednotlivé složky v drogistických výrobcích hodnotíme na základě dostupných analýz a výzkumů. Čerpáme z celosvětových databází mezinárodních chemických institucí, z odborných studií a literatury, konzultujeme problematiku s odborníky z oboru toxikologie,“ shrnuje postup budování databáze spoluzakladatelka Žaneta Havírová. „Momentálně nemáme finanční kapacitu na vlastní laboratorní výzkum, což se snad časem změní,“ nastiňuje plány do budoucna.
Z dosavadních výzkumů tým GreenScan zjistil, že běžně dostupné krémy, šampony nebo zubní pasty od značkových výrobců obsahují mnoho toxických, mutagenních a karcinogenních látek, které mohou způsobovat neplodnost, rakovinu nebo poškození nervové soustavy, ledvin a jater. Legislativa sice upravuje maximální povolené množství škodlivých látek v jednom výrobku, nepočítá však s jejich kumulací v těle při používání více produktů po delší dobu.
„Skutečně jsem prozřela, když jsem vystudovala chemii,“ říká Havířová. „Ne každý má však takové vzdělání, a dostupné informace pro laiky jsou nedostačující a roztroušené.“ Proto začala vznikat aplikace, která nabídne elegantně a rychle vyhledání produktu a ohodnocení škodlivosti na základě jeho složení a individuálních preferencí spotřebitele. V případě špatného hodnocení nabídne alternativu v podobě nezávadného produktu a možnost ihned produkt koupit.
„Chceme, aby všichni měli možnost výběru. Aby si každý mohl ověřit, zda je přírodní výtažek opravdu přírodní, jestli je dětská kosmetika opravdu nezávadná a sliby výrobců nemají nežádoucí vedlejší účinky,“ shrnuje tým GreenScan motivaci pro vývoj aplikace.
Vizí GreenScan je postupně rozšířit databázi produktů a informací na další skupiny spotřebního zboží jako je oblečení nebo potraviny. Neméně důležité je také vzdělávat spotřebitele a vytvářet účinný tlak na velkovýrobce kosmetiky a drogistického zboží. „Nabídnutá ekologičtější a zdravější varianta nákupu podpoří výrobce kvalitnějších produktů, nikdo si však nemůže zahrnutí do databáze zaplatit nebo jinak zajistit,“ vyzdvihuje Havírová nezávislost aplikace. „Všechny doporučené alternativní produkty projdou přísnou kontrolou a odkazovat na ně budeme, pouze když splní jasná kritéria.“